Punkt przedszkolny jest punktem niepublicznym, który prowadzi bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę nad dziećmi w wieku od 3 do 8 lat. Dla dzieci organizowane są także zajęcia rewalidacyjne.
Zatrudnia nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje do pracy z dzieckiem z niepełnosprawnościami.
Do punktu przyjmowane są dzieci:
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
- niewidome i słabowidzące;
- niesłyszące i słabosłyszące;
- z niepełnosprawnością sprzężoną.
Przyjęcia dzieci do punktu przedszkolnego następuje na podstawie:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
- pisemnego wniosku rodziców /prawnych opiekunów/ dziecka skierowanego do organu prowadzącego szkołę.
Punkt przedszkolny realizuje następujące cele:
- zapewnienie dzieciom pełnego rozwoju umysłowego, emocjonalnego, fizycznego, społecznego zgodnie z przepisami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
- zapewnienie dzieciom korzystnych warunków rozwoju, przezwyciężania trudności oraz osiągania pozytywnych wyników kształcenia i wychowania;
- usprawnianie nie zaburzonych funkcji psychicznych i fizycznych;
- korygowanie nieprawidłowości rozwojowych;
- kompensowanie braków rozwojowych;
- wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, wspomaganie funkcji wychowawczej i opiekuńczej rodziny;
- przygotowanie dziecka do nauki szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
W punkcie przedszkolnym sprawuje się opiekę dostosowując metody i sposoby oddziaływania do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem możliwości lokalowych szkoły:
- przez cały czas pobytu dziecka znajduje się ono pod opieką nauczyciela odpowiedzialnego za dziecko;
- po terenie szkoły dziecko przemieszcza się pod opieką nauczyciela, bądź pomocy nauczyciela;
- w czasie zajęć poza szkołą (spacery, wycieczki, wyjazdy) dziecko znajduje się pod opieką nauczyciela;
- podczas pobytu dzieci poza budynkiem zajęcia i zabawy odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci.