Zajęcia integracji sensorycznej

Integracja sensoryczna to zdolność do odbioru, przetwarzania, modulowania i łączenia wrażeń zmysłowych (wzrok, słuch, równowaga, dotyk, czucie ruchu-kinestezja). Jest bazą dla prawidłowego rozwoju każdego dziecka w zakresie ruchu, myślenia, mowy, emocji, kontaktów społecznych. Jeśli funkcjonuje prawidłowo, mózg otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów dokonuje ich rozpoznania i interpretacji oraz integruje je z wcześniejszymi doświadczeniami tworząc odpowiednią do sytuacji reakcję adaptacyjną. Reaguje wówczas w sposób adekwatny i efektywny myślowo i ruchowo. Jeśli natomiast proces przetwarzania i integracji sensorycznej jest zaburzony, osiąganie takich umiejętności jak np. mowa i sprawność ruchowa napotykają trudności, a odbiór wzrokowy, słuchowy i dotykowy rzeczywistości jest zakłócony.

 

Terapia integracji sensorycznej to terapia ruchem z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu (huśtawki, hamaki, podwieszane koniki, deskorolki, trampoliny, równoważnie itp.) zapewniająca dzieciom zabawę, która służy ich rozwojowi. Jej celem jest poprawienie jakości przesyłania i organizacji informacji sensorycznej oraz wytworzenie odpowiedniej reakcji adaptacyjnej w odpowiedzi na wyzwania środowiska.

 

Wskazaniem do odbycia terapii integracji sensorycznej jest fakt, że dziecko:

 

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA ma słabą równowagę, często potyka się i przewraca,

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA ma opóźniony rozwój mowy,

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA ma problemy z utrzymaniem uwagi nad zadaniem, nie doprowadza czynności do końca,

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA ma słabą koordynację ruchową (np. słabo wycina, rysuje),

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA jest wyjątkowo wrażliwe na bodźce (np. zatyka uszy gdy słyszy jakiś dźwięk),

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA unika zabaw związanych z brudzeniem rąk,

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA ma obniżoną wrażliwość na bodźce (np. nie zwraca uwagi na zimno, ból),

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA szybko się męczy,

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA jest stale w ruchu (biega, kręci się, skacze, huśta się),

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA ma kłopoty z opanowaniem technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA nie lubi zabaw ruchowych, gier sportowych,

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA niechętnie dotyka zabawek i innych przedmiotów,

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA zdecydowanie nie lubi mycia twarzy, włosów, uszu czy obcinania paznokci i włosów,

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA nie lubi określonych tkanin ubraniowych (np. wełna),

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA ma chorobę lokomocyjną,

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA nie ma ustalonej dominacji ręki (dotyczy dzieci powyżej 4 r. ż.),

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA ma nienaturalny lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem,

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA podczas zajęć stolikowych (np. odrabianie lekcji) często podpiera głowę,

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA ma problem z nauczeniem się nowych zadań ruchowych np. jazda na rowerze,

Terapia integracji sensorycznej WSKAZANIA nieprawidłowo chwyta kredkę, długopis.

 

Z zajęć mogą korzystać również dzieci spoza szkoły w Strzelcach Opolskich, o ile posiadają zalecenie dotyczące odbycia terapii integracji sensorycznej zawarte w opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.

 

Terapia ukierunkowana jest przede wszystkim na:

 

Terapia integracji sensorycznej UKIERUNKOWANIE stymulowanie układów przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego (bazowych dla rozwoju umiejętności szkolnych)

Terapia integracji sensorycznej UKIERUNKOWANIE poprawę napięcia mięśniowego w obrębie postawy, ze szczególnym uwzględnieniem mięśni ręki,

Terapia integracji sensorycznej UKIERUNKOWANIE integrację przetrwałych odruchów tonicznych,

Terapia integracji sensorycznej UKIERUNKOWANIE doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej,

Terapia integracji sensorycznej UKIERUNKOWANIE stymulowanie rozwoju mowy dziecka przez zabawy ruchowe,

Terapia integracji sensorycznej UKIERUNKOWANIE niwelowanie napięć emocjonalnych wynikających z niewłaściwie funkcjonujących procesów przetwarzania sensorycznego,

Terapia integracji sensorycznej UKIERUNKOWANIE stopniowe eliminowanie nadwrażliwości sensorycznej,

Terapia integracji sensorycznej UKIERUNKOWANIE dostarczanie odpowiedniej ilości bodźców sensorycznych w sytuacji podwrażliwości systemów sensorycznych,

Terapia integracji sensorycznej UKIERUNKOWANIE podążanie za sygnalizowanymi zachowaniem potrzebami dziecka,

Terapia integracji sensorycznej UKIERUNKOWANIE przełamywanie niechęci dziecka do aktywności ruchowej i jego obawy przed nieznanymi sytuacjami,

Terapia integracji sensorycznej UKIERUNKOWANIE wspomaganie dziecka w jego własnym dążeniu do samorozwoju.

 

Zajęcia prowadzone są przez certyfikowanego terapeutę integracji sensorycznej.

Zajęcia integracji sensorycznej

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

 

Wśród specjalistycznych zajęć terapeutycznych oferowanych uczniom znajduje się terapia integracji sensorycznej. Są to zajęcia przeznaczone dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego towarzyszącymi często autyzmowi, mózgowemu porażeniu dziecięcemu, zespołom genetycznym, jak również nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) oraz szeroko pojętym trudnościom szkolnym (w tym dysleksji).

Zajęcia integracji sensorycznej
Zespół Placówek Oświatowych ÓSEMKA FACEBOOK
Zespół Placówek Oświatowych ÓSEMKA KONTAKT
Zespół Placówek Oświatowych ÓSEMKA KONTAKT
Zespół Placówek Oświatowych ÓSEMKA
Zespół Placówek Oświatowych ÓSEMKA

REGON 532459092

NIP 7561871546

Nr konta 00 1111 2222 3333 4444 5555 6666

KRS 0000208425

Ważne linki

Zespół Placówek Oświatowych ÓSEMKA GODZINY OTWARCIA poniedziałek - piątek (7:00 - 16:00)

Kontakt

Jesteśmy specjalistyczną placówką oświatową przygotowaną do nauczania dzieci i młodzieży zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego, w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Zespół Placówek Oświatowych ÓSEMKA

Zespół Placówek Oświatowych ÓSEMKA FACEBOOK

Zespół Placówek Oświatowych ÓSEMKA KONTAKT

Zespół Placówek Oświatowych ÓSEMKA KONTAKT